Helista meile +372 59 13 5783 E-R 9:00 - 17:00

20 nõuannet talvisteks sõitudeks

Kuigi meie kliimavöötmes on "pseudotalve" ligi 8 kuud aastast, siis ajal, mil lumi ja miinuskraadid võimust võtavad, tuleks taaskord tõsisema pilguga üle vaadata-mõelda mõned ohutu liiklemise seisukohalt üliolulised nüansid, mis ehk möödunud varakevadest juba ununeud on. Elu linnades, kus teehooldusfirmad üsna head (või halba - sõltuvalt vaatenurgast) tööd teevad ning tänapäeva autode ohtrad juhiabid on meid autojuhtidena teatud mõttes abituks teinud, ning paljud n. ö talupojanõksud, mida meie vanemad, kes aastaringselt suverehvidel Moskvitch'e ja Žigulisid juhtisid, veel valdasid, on aja jooksul kaduma läinud. Vaatame üle mõned sellised näpunäited, mis esmapilgul ehk isegi liiga ilmselged tunduda võivad, aga tegelikult siiski kordamist väärivad.

Mõned üldisemad nõuanded talveks

  • Vältige väsinud olekus sõitmist. Kuna teeolud on niikunii keerulisemad ja vahel tuleb ootamatult täie erksusega reageerida, siis ei tohiks lubada end n.ö kompromiteeritud olekus rooli taha. Eriti peab see muidugi paika maanteesõidu puhul.
  • Ärge kunagi laske mootoril töötada suletud ruumis, nagu näiteks garaažis. Jällegi, tundub, ehk totter asi, mida korrata, aga kui tulla hommikul unise peaga külma garaaži võib tõesti korraks tunduda hea mõtte enne välja tagurdamist lasta mootoril veidi soojendeda. Halb mõte, surma-mekk on mann!
  •  Veenduge et rehvirõhk vastab nõutele. Näib ehk tobe seda taas korrata, aga normidele mitte vastav rõhk mõjutab nii sõiduohutust, rehvide kulumist kui ka kütusekulu.
  •  Jälgige, et kütusepaak oleks alati vähemalt poolenisti täis. Lisaks sellele, et te ei taha avastada, et olete Padaorus järjekordse "Monika" meelevallas, kui kütusetuli süttib, takistab kõrge kütuse tase paagis ka kondensatsiooni tekkimist.
  •  Võimaluse korral vältige jäiste ja lumiste ilmadega seisupiduri kasutamist.
  •  Libedates oludes (märja asfaldiga, jää peal, liivas) sõites vältige püsikiirushoidja kasutamist.

Nõuanded pikemateks talvisteks sõitudeks

  •  Enne pikemale sõidule või eraldatud piirkonda suundumist heitke pilk ilmaennustusele. Kui oodata on väga ekstreemseid ilmastikuolusid tasuks ehk reis edasi lükata. Kui aga otsustate siiski minna, andke sõpradele/perekonnale teada oma planeeritud marssruut, sihtpunkt ja eeldatav saabumisaeg.
  • Veenduge alati, et teie sõiduk on tehniliselt heas seisukorras. Kui suundute väljapoole riigipiire, oleks ehk mõistlik käia enne läbi margiesindusest või vähemalt tehnoülevaatuspunktistki.
  • Nagu juba eelnevalt mainitud, veenduge et teil on alati vähemalt pool paaki kütust varuks.
  • Kindlasti võtke kaasa mobiiltelefon ja selle autolaadija, sooje tekke, kindad, müts, toitu, tagavara vett ja olulised ravimid (kui teie või mõni pereliige neid võtate).
  •  Kui jääte lumevangi, püsige oma sõiduki juures. Esiteks pakub see teile üsna korraliku peavarju (eriti, kui järgisite eelnevalt nõuannet kütusega mitte koonerdada). Teiseks on päästetöötajatel lihtsam teid üles leida. Ärge üritage tugeva tormi ajal kuhugi jalgsi minna. Lumetormi keskel on väga lihtne oma sõiduk silmist kaotada ning täielikult ära eksida.
  • Kui üritate oma sõidukit lume seest välja lükata või kaevata, siis ärge endale liiga tehke. Igal juhul tuleb säilitada rahu ja kaine mõtlemine.
  • Pange kuhugi kõrgemale kohale (antenni külge või näiteks küljeakna vahele) värviline riidetükk, mis tähelepanu tõmbaks. Selleks sobib hästi helkurvest. Kui kütust jagub ja te saate mootorit käimas hoida, hoidke pimedas sisse lülitatuna ka salongivalgustus. See tarbib võrdlemisi vähe voolu ning aitab päästjatel teid pimedas paremini näha.
  • Veenduge, et väljalasketorustik (summuti ots) ei ole blokeeritud. Kui sõiduki mootor töötab ja väljalaskegaaside tee on takistatud, võib sõiduki salong täituda surmava vingugaasiga.

Nõuanded lumes sõitmiseks

  • Kiirendage ja pidurdage võialikult rahulikult. Parim viis vältida rataste tühja käimist (kui autol puudub veojõukontroll) on vajutada gaasipedaali rahulikult. Kohalt liikuma hakates ärge kiirustage ja enne ristmike või muid peatumist nõudvaid kohti hakake juba aegsasti pidurdama, kuna jäistes oludes võib pidurdusmaa ootamatult pikaks osutuda.
  • Vajadusel sõitke aeglasemalt. Muidugi ei ole siin jutt 90e alas "igaks juhuks" 65 km/h sõitmisest, aga sõidukiirus peab vastama siiski teeoludele ja väga ekstreemsetes oludes võib osutuda vajalikuks ka praktiliselt teosammuga kulgemine.
  • Hoidke vähemalt kahekordset pikivahet.
  • Tundke oma sõiduki pidureid. Kui teie autol on ABS-süsteem, nagu enamikel autodel on, siis võib järsk ja tugev piduripedaali vajutus tekitada vibratsiooni pedaalis ja tugevat kõrina laadset heli. See on normaalne ja käib ABS-süsteemi tööga kaasas. Kui teie autol, aga säärast süsteemi ei ole, oleks soovitav eelnevalt harjutada n.ö katkendliku pidurdamist. See tähendab, et tallate piduripedaali, hoides pidureid blokeerumise piiril, laskmata neil siiski päriselt blokeeruda. See on kasulik oskus, mida tasuks igal juhul enne libedate aegade tulekut harjutada, kuna ei tea ju ette, millal teel olles mõni ABSi andur otsad annab ja teil tuleb ilma selle abimeheta libedal teel toime tulla.
  • Võimalusel vältige asjatud peatumist. Nii säästate esiteks kütust ning teiseks võib teie sõiduk väga rasketes ilmaoludes halvasti nähtav olla ka siis, kui olete ohu- ja parktuled sisse lülitanud.
  • Mäkke tõustes ärge peatuge enne, kui olete üles välja jõudnud. Ei ole midagi hullemat, kui üritada jäisel pinnasel poole mäe pealt liikuma saada. Katsuge enne mäkke tõusmise alustamist veidi hoogu koguda.


Lund ja jäiseid olusid ei ole mõtet karta. Nagu kõige muugi puhul teeb harjutamine ka siin meistriks. Ja võibolla kõige parem soovitus olekski otsida esimese lumega mõni kõrvaline teelõik ja aastaga meelest läinud sõitmistvõtted taas meelde tuletada. Ootamatusi tuleb ette nii kui nii ja kõige parem viis nendeks valmistumiseks ongi analoogsete situatsioonide kontrollitud situatsioonides läbi proovimine. Nii, et oodakem jaanuarikuiseid miinuskraade ja siis jäärajale kätt harjutama!