Helista meile +372 59 13 5783 E-R 9:00 - 16:00

Auto hooldus ja intervallid

Olgem ausad, auto hooldamine ei paku kellelegi suuremat pinget. Mitte ainult ei ole põhjalik hooldus üsna kulukas, vaid vahel on üpris keerukas kõigi konkreetse hoolduse käigus vajalike tööde üle järge pidada. Viimane asi, mida ükski autoomanik tahab, on maksta hoolduse eest, mida polnud üldse vaja tehagi. Paraku ei saa hooldusi ka ignoreerida, kuna pikemas perspektiivis toob see vältimatult kaasa suuri probleeme. Ennetav hooldus muudab autoomaniku elu palju lihtsamaks ja see hooldusjuhis siin aitab autoomanikel ebavajaliku segadust vältida ning annab aimu sellest, mida võiksid suuremad hooldused teatud läbisõitude juures kaasa tuua. Erinevate autotootjate puhul on mõned nüansid muidugi erinevad, aga järgnevad asjad peaksid olema ühised peaaegu kõigi autotootjate ja mudelite puhul.

Mootoriõli tuleb vahetada järjepidevalt!

Sellel, miks õli mootori vereks nimetatakse, on hea põhjus. Head määrimisomadused on mootoriõli puhul eluliselt tähtsad, seega tuleb nii seda kui ka mootoriõli regulaarselt vahetada. Ideaalis tuleks tüüpilise vanema kooli bensiinimootori õli vahetada 5000-8000 kilomeetri tagant. Kaasaegsed täissünteetilised õlid lubavad õlivahetusvälbaks 15 000 ja enamgi kilomeetrit, aga sellisel juhul on silmas peetud ideaalseid sõidutingimusi. Kuna enamasti sõidame me linnaliikluses, kus on palju seisakuid ja kiirendamist, oleks arukas vahetada õli etteantud välbast sagedamini. Seepärast julgengi väita, et tõeliselt pedantlik autoomanik vahetab igasuguste komplikatsioonide vältimiseks õli kuskil iga 8000-10 000 kilomeetri järel.

Esimene suurem hooldus – 15 000 - 20 000 kilomeetrit

Esimene hooldus peaks toimuma pärast umbes 15 000 kilomeetri läbimist või aasta pärast sõiduki ostmist. Kuna auto on alles noor, ei toimu selle hoolduse käigus midagi suurt ega keerulist. Eeldatavasti vahetatakse ära mootori õli ja õlifilter ning mootori ja salongi õhufilter. Uus mootori õhufilter tagab optimaalse kütusekulu ja aitab saasteained miinimumis hoida, salongi õhufilter jälle hoiab salongi tolmu- ja saastevaba. Samuti tuleks üle vaadata ka klaasipuhastajate harjad ja need vajadusel välja vahetada. Seda eriti, kui tulekul on talv. Enamasti õlitatakse 15 000 hoolduse käigus üle ka kõikvõimalikud hinged, kütusepaagi luugist uste ja kapotini. 15 000 hoolduse käigus tehtavad tööd tasuks endale meelde jätta, kuna need korduvad iga suurema hoolduse käigus.

30 000 -35 000 kilomeetrit

Lisaks kõigile 15 000 hoolduse käigus tehatavatele töödele vahetatakse 30 000 hoolduse jooksul välja ka kütusefilter ja jahutusvedelik. Samuti tuleks siin vahetada ära käigukasti ja roolivõimendi õli, kuna aja jooksul nende määrismisomadused halvenevad ning keskmine autojuht on nüüdseks kasutanud samu vedelike juba sisuliselt kaks aastat jutti (meie välja mõeldud näidisauto osteti ju uuena). Neid samu hooldustöid tuleks auto tervise hoidmiseks korrata iga 30 000 – 35 000 kilomeetri järel.  

45 000 – 50 000 kilomeetrit

Lisaks kõigile 15 000 kilomeetri hooldusest tuttavatele töödele keskendutakse siin kohal teie sõiduki süüstesüsteemile.Peamised komponendid, mis kolme aasta või 50 000 kilomeetri tagant välja vahetada tuleks, on süüteküünlad. Kulunud küünlad põjustavad vale-süüdet või halvemal juhul võib mõni silinder tagant üldse ära kaduda. See aga kahjustab tõsiselt mootori jõudlust ja eluiga. Peale kolme aastat ja/või 45 000 kilomeetrit tuleks ära vahetada ka pidurivedelik, kuna aja jooksul koguneb sinna niiskus ja seeläbi hakkab langema keemistemperatuur. Samuti tuleb üle vaadata ja vajadusel asendada piduriklotsid. Neid hooldustöid tuleks samuti korrata iga 45 000 – 50 000 kilomeetri järel.  

60 000 – 70 000 kilomeetrit

Pärast 60 000 – 65 000 kilomeetrit kordub 30 000 kilomeetri hooldus, aga lisaks muudele töödele tuleks rihmaga mootoritel ära vahetada hammasrihm. Hammasrihm käitab mootoris elutähtsate komponentide (nukkvõllide ja klappide) tööd ja kui see peaks purunema, on tagajärjed enamasti väga väga kulukad. Seega seda kergesti ununeda võivat komponenti ei tasuks kindlasti ignoreerida. Arvestades möödunud aega, on kindlasti kõvasti vatti saanud ka sõiduki aku, mis oleks samuti mõistlik praegu ära vahetada, et vältida hilisemaid käivitusprobleeme. Need hooldustööd korduvad iga 60 000 – 70 000 kilomeetri järel. 75 000 – 80 000 kilomeetri täitumisel tuleks taas korrata esialgset 15 000 hooldust. Auto hooldamine on juba loomult ebamugav ülesanne, aga selle lihtsa juhise põhjal saate mingigi ülevaate töödest, mida teie sõiduki juures kindlate läbisõiduvahemike järel teha tuleks. Meenutagem korraks veel, et korraline hooldus aitab vältida ootamatuid ja kulukaid probleeme ja hoida sõiduki turuhinda. Toome siin all ära veel nimekirja mingil läbisõidu juures tehtavatest töödest!

15 000 kilomeetrit

  • Mootoriõli
  • Õlifilter
  • Mootori õhufilter
  • Salongi õhufilter
  • Klaasipuhastajate luuad

30 000 – 35 000 kilomeetrit

  • Mootoriõli
  • Õlifilter
  • Mootori õhufilter
  • Salongi õhufilter
  • Klaasipuhastajate luuad
  • Kütusefilter
  • Roolivõimu õli
  • Käigukasti õli
  • Mootori jahutusvedelik

45 000 – 50 000 kilomeetrit

  • Mootoriõli
  • Õlifilter
  • Mootori õhufilter
  • Salongi õhufilter
  • Klaasipuhastajate luuad
  • Kütusefilter
  • Roolivõimu õli
  • Käigukasti õli
  • Mootori jahutusvedelik
  • Hammasrihm
  • Aku
Loomulikult tuleb mõista, et siin ei ole kaetud kõik vajalikud tööd ja erinevate markide ja mudelite puhul tuleb sisse väga palju erinevaid muutujaid. Näiteks paljudes automaatkastides kasutatakse tänapäeval juba nn. Longlife õli, mille vahetamist tootja ette ei näegi. Ning samuti on paljude hammasrihmade vahetusvälp hoopis 100 000 kilomeetrit ning isegi üle selle, ning paljude uute autode puhul on õlivahetusvälp, mis on hooldusvälba aluseks, juba 20 000 kilomeetrit või mõnel puhul isegi 30 000 kilomeetrit. Seega tasuks siin kirjutatut võtta pigem üldise juhendi kui üks ühele spikrina.