Helista meile +372 59 13 5783 E-R 9:00 - 17:00

Mida teha, kui mootor üle kuumeneb?

Kui teie auto mootor peaks äkitselt üle kuumenema ja te ei tea, kuidas sellises olukorras käituda, võivad asjad kiiresti kontrolli alt väljuda ja lõppeda astronoomilise remondiarvega. Vaatame sel korral üle mõned sammud, mida sellises kriisisituatsioonis järgida. Tänapäeval on enamik kaasaegsetest autodest ehitatud nii, et kapoti kergitades ei paista mootor ohtrate plastikkatete alt enam väljagi, ent ei maksa unustada, et kuskil seal mootoriruumi sügavuses tuksub ikkagi sisepõlemismootor ja seetõttu tuleb arvestada, et alati on kasvõi kaduvväike võimalus, et miski läheb kuskil valesti ja tulemuseks on katastroofiliste tagajärgedega ülekuumenemine. Et säärast olukorda ennetada, tuleks sõites heita aegajalt pilk temperatuurinäidikule ja veenduda, et et osuti püsib tehase poolt määratud ohutus vahemikus. Aga kui temperatuur on juba tõusnud üle normi piiri, siis kuidas käituda?

Esimene samm: Kontrollige kas kuskilt kerkib auru?

Esimene märk sellest, et mootor on tõepoolest ohtlikult üle kuumenenud, on mängufilmidest tuttav aurupahvak kapoti all. Filmides on see enamasti veidi üle paisutatud, nii et uurige olukorda tähelepanelikult. Kui kuskilt juba auru paistab, liikuge koge edasi kolmanda sammu juurde. Sellisel puhul venitada ei maksa. Kiire tegutsemine võib päästa kulukast mootoriremondist või lausa vahetusest.

Teine samm: Lülitage konditsioneer välja ja keerake salongiventilaator maksimaalselt sooja puhuma.

Kui olete ettevaatliku loomuga, võite muidugi koheselt ka kolmanda sammu juurde liikuda, aga tasub meeles pidada, et näiteks vanemad mootorid kipuvadki palavate ilmadega veidi üle kuumenema. Seda eriti juhul, kui konditsioneer samal ajal salongi külma õhuga täidab. Sellisel puhul pole karta väga midagi ja mootor tahab lihtsalt korraks veidi hingamisruumi saada. Ehk siis, kui kuskilt auru ei paista, lülitage konditsioneer välja ja vaadake kas olukord paranes. Kui ei paranenud, siis lülitage salongiventilaator täisvõimsusel sooja puhuma. See juhib kuumust mootorist kaugemale. Miinuseks on palaval suvepäeval muidugi see, et nüüd saate kogu kuuma enda kraesse, aga tõenäoliselt on juhil seda kergem üle elada kui mootoril. Nende kahe nõksu mõju peaks üsna kiiresti näha olema ja kui olukord ei muutu, on tegemist tõsise probleemiga ning peatumine on vältimatu.

Kolmas samm: Peatuge ja seisake mootor.

Kohe, kui peatumiseks turvalise koha leiate, jääge seisma ja lülitage mootor välja. Ärge laske mootoril samal ajal tühikäigul töötada, kui te mõtteid kogute ja edasisi samme planeerite, kuna tühikäigul peab peab jahutussüsteem rohkem vaeva nägema, et hoida mootori temperatuuri liiat kõrgele kerkimast ja viimane asi, mida sellises olukorras teha, on ülekuumenemise lävel seisvale mootorile lisakoormuse tekitamine. Lülitage esmalt mootor välja ja siis hakkake edasise peale mõtlema. Kui autode tehniline külg on teile võõras, oleks praegu ideaalne aeg kutsuda appi maanteabi või mõni asjatundlikum sõber, kuna järgmised sammud eeldavad juba käte määrimist.

Neljas samm: Kapott lahti!

Ettevaatust, suure tõenäosusega on kapoti all palju kuumem, kui harilikult. Seda tunnete juba siis, kui kapotti veidi paotate ja kui tundub, et kapotialune on veel ohtlikult kuum, siis oodake veidi ja laske mootoril enne jätkamist jahtuda. Täiesti lahti tõmmake kapott alles siis, kui olete kindel, et see on ohutu.

Viies samm: Kontrollige jahutusvedeliku taset.

Radiaatori läheduses peaks asuma paisupaak. Selle täpse asukoha peaksite leidma sõiduki manuaalist. Enamasti on see valmistatud plastikust ega tohiks seetõttu kõrvetavalt kuum olla. Kontrollige jahutusvedeliku taset paagis. Kui see on normi piires, on teil vedanud ja on võimalik, et tegemist on vaid jukerdava temperatuurinäidikuga. Kui pole näha ega tunda mingeid muid ülekuumenemise märke, võite mootori taas käivitada ja sõitu ettevaatlikult jätkata. Kui aga paak on tühi või vedeliku tase on alla normi, on tõenäoline, et kuskil jahutussüsteemis on leke. Nüüd oleks küll soovitav maanteeabi välja kutsuda, aga autoteadlikumad juhid võivad siiski eelnevalt ise üle kontrollida radiaatori lõdvikud, klambrid ja muud sellised potentsiaalsed lekkekohad. Mehhaanilise, rihmalt käitatava veepumbaga sõidukitel tasuks üle vaadata ka jaotusrihm, sest juhul, kui see on ootamatult purunenud, ei aja pump enam vett jahutusüsteemis ringi ning veesärgis tõuseb temperatuur väga kõrgele. Sellele veale peaks viitama ka näidikuteplokis süttinud akutuli ja ootamatult raskeks muutunud rool, kuna enamasti käitatakse sama rihma kaudu ka sõiduki generaatorit ja mehhaanilise roolivõimendi pumpa.

Kuues samm: Juhuks, kui sõitu tuleb jätkata...

Oodake kuni olete täiesti veendunud, et mootor on maha jahtunud, pange kätte kinnas või mässige käsi paksu kaltsu ja keerake radiaatorilt kork maha. Harilikult peaks jahutusvedelik kohe korgi alt paistma, aga kui mootor on üle kuumenenud, on jahutusvedeliku tase silmaga nähtavalt liiga madal. Nüüd valage nii radiaator kui paisupaak jahutusvedeliku (või selle puudumisel vett) täis. See peaks kuni sihtkohta jõdmiseni temperatuuri kontrolli all hoidma, aga ärge unustage, et kusagil jahutussüsteemis on tõsine leke! Kui temperatuur uuesti üle lubatud piiri kerkima hakkab, tuleb teil taas seisma jääda ja kogu protsessi korrata. See on muidugi ainult rangelt ajutine hädaabi lahendus ja loomulikult on järgmine samm oma kohe sõiduk professionaalide hoolde usaldada, et need lekkekoha tuvastaksid ja likvideeriksid.